“Een groen en uitdagend schoolplein” – CBS de Haven in Doetinchem

CBS de Haven heeft een ambitieus project ontworpen om een bestaand schoolplein om te vormen tot een ‘groen en uitdagend schoolplein’. Dit initiatief, ontstaan uit een behoefte aan een meer inclusieve en milieuvriendelijke peelomgeving, richt zich op duurzaamheid, educatie en gemeenschapsbetrokkenheid. Met als doel om een ruimte te creëren waar kinderen veilig kunnen spelen en tegelijkertijd leren over het belang van natuur en klimaatadaptatie.

Samenwerking en partnerschappen
De transformatie van het schoolplein was een resultaat van uitgebreide samenwerkingen met verschillende partijen:

  • Overheidspartners: De gemeente Doetinchem en de Provincie Gelderland hebben financiële en adviserende steun geboden, met name door subsidies beschikbaar te stellen via de ‘challenge groene icoonprojecten voor klimaatadaptatie’.
  • Werkgroep: Een werkgroep bestaande uit ouders, teamleden van de school en vrijwilligers speelde een centrale rol in de planning en uitvoering van het project. Ook heeft de werkgroep de buurt meegenomen in de plannen.
  • Commerciële en filantropische ondersteuning: Belangrijke bijdragen kwamen ook van het Prins Bernard Cultuurfonds, De Tuinen van Geerdink, Rabobank, en diverse andere lokale bedrijven die financiële of materiële steun verleenden.

    Financiële initiatieven en gemeenschapsbetrokkenheid
    Een reeks van fondsenwervingsactiviteiten heeft substantieel bijgedragen aan de financiering van het project. Deze omvatten:
  • Fondsenwervingsactiviteiten: een kerstmarkt, lege flessenactie, een bloembollenverkoop en een sponsorloop brachten samen ongeveer €10.000 op.
  • Sponsorbord: Een bord op het schoolplein eert alle sponsoren, waardoor er erkenning is voor hun bijdragen en ondersteuning.

    Implementatie van het project
    De herinrichting van het plein omvatte diverse milieuvriendelijke en educatieve elementen:
  • Natuurlijke elementen: Er zijn 21 extra bomen geplant en 1.000 vierkante meter nieuwe plantvakken gecreëerd. Deze gebieden bevatten droogteresistente planten en flora die nuttig is voor lokale fauna.
  • Educatieve componenten: De aanleg van een moestuin biedt praktische leermogelijkheden voor de kinderen. Het curriculum is uitgebreid met modules over klimaatbewustzijn en natuurbehoud.
  • Recreatieve voorzieningen: Nieuwe speelfaciliteiten zoals een pannakooi en een waterspeelplaats voor de jongste kinderen verhogen de aantrekkelijkheid van het plein.

Betrokkenheid en veiligheid
Het project benadrukt ook de veiligheid en de betrokkenheid van de gemeenschap. Verbeteringen in verkeersveiligheid zijn doorgevoerd (aanpassingen in toegang tot het schoolplein) en ouders worden aangemoedigd hun kinderen lopend of met de fiets naar school te brengen. Deze aanpassingen verhogen niet alleen de veiligheid maar dragen ook bij aan een gezondere levensstijl voor de schoolgaande kinderen. Visuele en culturele vernieuwing Bij de opening van het vernieuwde groene schoolplein is tevens het nieuwe schoollogo onthuld en nieuwe schoolshirts voor deelname aan sporttoernooien en evenementen zoals de avondvierdaagse. Het logo, met een vuurtoren die overzicht biedt en veiligheid symboliseert, is een metafoor voor de educatieve missie van de school en haar toewijding om elke leerling ‘elke dag te zien’.

Toekomstvisie en impact
Het project heeft niet alleen het schoolplein getransformeerd, maar ook een fundament gelegd voor toekomstige educatieve en milieu-initiatieven. Het is een voorbeeld van hoe scholen kunnen functioneren als spil voor gemeenschapsontwikkeling en milieueducatie. Dit schoolplein dient nu als een dynamische, interactieve ruimte waar kinderen veilig kunnen spelen en leren, ongeacht het weer, terwijl ze belangrijke lessen over duurzaamheid en milieuverantwoordelijkheid opdoen.