‘Plant je mee’ in het najaar, het ideale plantseizoen
Het najaar is en blijft het meest ideale moment om te planten. De planten gaan in rust en de bodem is nog relatief warm, wat de ontwikkeling van de wortels bevordert. Wanneer het voorjaar aanbreekt kan de groei direct beginnen. Daarnaast kent het najaar in tegenstelling tot het voorjaar zelden lange, droge periodes en ontwikkelen de maanden september en oktober zich tegenwoordig tot nazomermaanden die zich uitstekend lenen voor tuinieren.
Om het najaar als plantseizoen bekender te maken wordt de komende maanden de campagne ‘Plant je mee’ gehouden, met als slogan: ‘Een bloeiende lente … plant je in de herfst’.
De campagne is een aantal jaren geleden opgezet door onder meer Stichting Steenbreek en NL Greenlabel en wordt uitgevoerd onder de vlag van NL Vergroent, een samenwerking tussen diverse organisaties die Nederland duurzaam willen vergroenen.
‘Met ‘Plant je mee’ sturen we een boodschap uit, met het doel dat we dit najaar samen zoveel mogelijk bloembollen, planten en boompjes in de grond gaan zetten’, zegt Dominique van de Kamp, projectmanager van Stichting Steenbreek. ‘En daarbij hopen we tegelijkertijd dat er tegels worden gelicht uit de tuinen en openbare ruimte.’
Bloembollenactie
In de afgelopen jaren lag de focus op de maand oktober; vanaf dit jaar duurt de campagne 2 maanden, omdat ook de maand november (tot de vorst intreedt) een geschikte periode is om te planten. Deze maand is met name geschikt om het wortelgoed, zoals bomen en heesters, maar ook (biologische) voorjaarsbollen te planten.
Een bloeiende lente, plant je in de herfst!
Vorig jaar werden meer dan 100.000 bloembollen geplant. Geprobeerd wordt om dit aantal dit jaar te verdubbelen. ‘Het planten van bloembollen is laagdrempelig en spreekt een breed publiek aan; het is betaalbaar en er is weinig ruimte nodig om bollen te planten, bijvoorbeeld op een balkon’, zegt Van de Kamp.
Onderzoek
Om te kijken in hoeverre de aandacht voor planten in het najaar is toegenomen, heeft Multiscope in opdracht van Stichting Steenbreek een marktonderzoek gehouden. Middels een steekproef hebben duizend Nederlandse tuinbezitters van 18 jaar en ouder vijf vragen over het belang van planten in het najaar beantwoord. Het is de bedoeling om de komende jaren dit onderzoek, met vergelijkbare vragen, te herhalen om inzicht te krijgen in de effecten van de campagne.
Aandacht
Aan de campagne ‘Plant je mee’ wordt aandacht besteed middels onder meer diverse (online) kanalen, nieuwsbrieven, tv-programma’s, dagelijks tuintips en tuinmagazines. Alle activiteiten, evenementen, nieuws, informatie en tips staan op de site plantmee.nl.