Stichting Steenbreek gaat samen met creatief bureau Groenemorgen een campagne starten om dit jaar 10.000 geveltuinen in Nederland te realiseren. Het is een vervolg op de campagne in Rotterdam waar Groenemorgen vorig jaar voor elkaar wist te krijgen dat er bijna duizend nieuwe geveltuinen bij kwamen.

De samenwerking van Steenbreek en Groenemorgen komt voort uit de gezamenlijke ambitie om te zorgen voor een groene, klimaatbestendige en gezonde leefomgeving. Het gaat slecht met de biodiversiteit, straten staan blank na een flinke regenbui en versteende straten kampen met hittestress. De geveltuin is een eenvoudige stap naar een groener, socialer en klimaatadaptiever leven. Creatief bureau Groenemorgen is in mei 2020 in Rotterdam gestart met de campagne ‘1000 geveltuinen’. In amper 4 maanden tijd zijn er 959 nieuwe geveltuinen (ruim 4 kilometer) bij gekomen. De ambitie is om dit initiatief in 2021 uit te rollen in 15 gemeenten om het vervolgens landelijk op te schalen in 2022.

‘Het is voor mij niet meer dan logisch dat we gaan samenwerken met Steenbreek’, zegt Raymond Landegent die samen met Berend van Zanten een aantal jaren geleden het creatief bureau Groenemorgen voor duurzame initiatieven en campagnes oprichtte. ‘Steenbreek is al jaren bezig met het vergroenen van de leefomgeving en heeft een groot netwerk van gemeenten en organisaties. Daar kunnen wij dankbaar gebruik van maken om het lokale succes in Rotterdam verder uit te bouwen.’

Voordelen geveltuin
De voordelen van een geveltuin zijn legio, zegt Raymond Landegent. ‘Geveltuinen zijn gezelliger voor de straat, goed voor de sociale cohesie, helpen de biodiversiteit te verhogen en koelen de straat af, en niet in de laatste plaats: zien tuinieren, doet tuinieren. De geveltuin is tevens een laagdrempelig onderwerp gebleken om het gesprek aan te gaan met bewoners over zwaardere thema’s zoals klimaatadaptatie, hittestress, groene daken en het afkoppelen van de regenpijp.’

Campagne
Groenemorgen neemt het voortouw in de ‘10.000 geveltuinencampagne’; het streven voor 2021 is in 15 gemeenten een campagne te beginnen. Diverse gemeenten hebben al interesse getoond. ‘We willen per stad bekijken wat een ambitieus, maar tegelijkertijd haalbaar doel is. In Rotterdam met 700.000 inwoners werkte het aantal van 1000 geveltuinen goed, in kleinere gemeenten moet je andere doelen stellen.’

Gemeenten die meedoen aan de campagne worden door Groenemorgen en Steenbreek begeleid in het opzetten en succesvol uitvoeren van de campagne. Ook wordt gezamenlijk een campagneleider in die gemeente gezocht.

Aanvullende  informatie