De Week van de Groene Tuin die plaatsvond van 7 tot en met 13 april heeft een groot bereik gehad in de media en bij de tuinbezitters. Dit blijkt uit een analyse van de mediaresultaten, aantal downloads van de Nationale Tuincheck en het bereik via de social media kanalen.

De Week van de Groene Tuin is een initiatief van Stichting Steenbreek en NL Greenlabel en is vrij spontaan ontstaan door de verscherpte maatregelen rondom het Coronavirus. Voorzitter Wout Veldstra van Stichting Steenbreek: ‘Nu mensen thuis moesten blijven bij dit mooie weer was dit voor ons de uitgelezen kans om in samenwerking met NL Greenlabel tuinbezitters te stimuleren hun tuin te gaan ontstenen en te vergroenen.’

In de Week van de Groene Tuin werden iedere dag laagdrempelige tuintips breed gedeeld, zoals via de communicatiekanalen van de gemeenten en de huis-aan-huisbladen. Veder besteedde het Algemeen Dagblad (AD) in al haar regio-edities aandacht aan deze week. Via de social media kanalen Twitter, Instagram, Facebook en Linkedin zijn de berichten boven gemiddeld gedeeld en bekeken.

Duizend downloads
De Nationale Tuincheck, de app waarmee de kwaliteit van de eigen tuin makkelijk in kaart kan worden gebracht, werd intensief gebruikt in de Week van de Groene Tuin. ‘Nadat er een artikel in het AD over de app verscheen, schoot het aantal downloads omhoog’, zegt Jeroen Salemink van Iconica, ontwikkelaar van de app. ‘Duizend downloads binnen drie uur, dat is echt ongekend!’ Ook stond de app gedurende het hele release weekend in de top 25 van de Apple Store en de Google Play Store.

Tuinlabel
Lodewijk Hoekstra van NL Greenlabel: ‘Uit een eerste analyse volgt dat bijna 70% een B of C label heeft behaald. Niet slecht, maar dat kan natuurlijk veel beter! Minder dan 10% kwam uit op een A-label. De volgende stap wordt het verder ontwikkelen van de app waarbij we de gebruiker nog meer van advies en raad willen voorzien als deze stappen wil zetten om te vergroenen. Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod is daarbij van belang. Denk verder aan het verkrijgen van subsidies, advies van groene professionals of bijvoorbeeld bepaalde producten die bijdragen aan een duurzamere tuin.’

Fotowedstrijd
Een actie tijdens de Week van de Groene Tuin was de fotowedstrijd. Ook een groot succes door de grote deelname. De jury buigt zich momenteel over de inzendingen. Binnenkort worden de prijzen hiervan bekendgemaakt.

Door deze succesvolle actie is het voornemen van NL Greenlabel en Stichting Steenbreek om deze in het voorjaar van 2021 te herhalen.